PNA30: Czy możesz stracić nazwę swojej firmy?

Zakładając firmę czy wybierając nazwę naszej strony myślimy głównie o tym, czy jest chwytliwa, łatwa do zapamiętania i czy wolna jest domena. Tymczasem większość zapomina upewnić się, czy nazwa nie jest prawnie zastrzeżona.

Równie ważne jest zabezpieczenie takiej nazwy, aby konkurencja nam jej nie zabrała. Kiedy może się to zdarzyć i z jakimi konsekwencjami opowiada mój gość, rzecznik patentowy, Mikołaj Lech.

Posłuchaj:

Zasubsrybuj ten podcast w iTunes lub Stitcher

W tym odcinku:

  • Co to są znaki towarowe?
  • W jaki sposób znaki towarowe dotyczą małych i średnich firm?
  • Jak wygląda kwestia imienia i nazwiska w odniesieniu do domen internetowych w kontekście znaków towarowych?
  • Czym różnią się znaki towarowe słowne od słowno-graficznych?
  • Kto jest właścicielem znaku towarowego? Firma czy osoba prywatna?
  • W jaki sposób można zarejestrować znak towarowy w Polsce i w Europie?
  • Jak chronić znak towarowy poza Unią Europejską?
  • Ile to kosztuje?

Ciekawostki, linki wymienione w odcinku:

Jeśli chcesz posłuchać tego odcinka podcastu na innym urządzeniu (np. na komórce lub odtwarzaczu mp3), to poniżej możesz ściągnąć cały plik:
Kliknij prawym przyciskiem, aby ściągnąć podcast jako plik MP3.

Jak najlepiej słuchać podcastów:

Jeśli czujesz, że chciałabyś lepiej wykorzystać swój czas i słuchać w czasie wykonywania innych czynności (t.j. sprzątanie, jazda samochodem czy w czasie uprawiania sportu) obejrzyj filmiki z instrukcjami „krok po kroku”:

jak słuchać podcastów

Zadaj mi pytanie:

Chcesz zostawić mi wiadomość głosową lub pytanie, na które odpowiem Ci w jednym z odcinków podcastu? Nagraj ją tutaj:

Zostaw mi wiadomość głosową

Zostaw mi recenzję:

Jeśli chcesz, aby również inne kobiety chcące rozwinąć swój biznes online odkryły ten podcast, zostaw mi recenzję w iTunes. Dzięki temu podcast będzie wyżej w rankingach i dotrze do większej liczby osób. Zostaw mi recenzję tutaj:

Kliknij, aby ocenić podcast „Po Nitce Ariadny”

Zasubskrybuj:

Jeżeli podoba Ci się ten podcast, to zasubskrybuj, aby nie przegapić żadnego odcinka:

  • iTunes – dla użytkowników iPhone’ów i iPad’ów
  • Stitcher – pobierz aplikację Stitcher dla Androida i innych modeli telefonów
  • Podcast Addict – aplikacja nr 1 do słuchania podcastów na Androida

Mogą Ci się również spodobać te odcinki podcastu Po Nitce Ariadny:

Twoim zdaniem…

Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci po przesłuchaniu tego odcinka? Masz jakieś pytania do procesu rejestracji znaku towarowego? Napisz je w komentarzu poniżej.

A jeśli podobał Ci się ten odcinek, to podziel się wiadomością o nim ze znajomymi lub fanami na Facebooku i Twitterze!

7 replies
  1. Lidia - Haniola
    Lidia - Haniola says:

    Mikołaja z przyjemnością czytam, jak tylko coś nowego się pojawi 🙂 Dowiedziałam się mnóstwo ważnych informacji i uwielbiam te artykuły o ciekawostkach 🙂 Jako młoda przedsiębiorczyni jestem dopiero na etapie sprawdzania, czy mój pomysł na biznes wypali. Jeśli tak, to z pewnością zarejestruję znak. Pozdrawiam i dziękuję za ciekawy wywiad.

    Odpowiedz
  2. Piotrek Robert
    Piotrek Robert says:

    Dobry i ważny temat. Dziękuję.
    Jedno pytanie przyszło mi w czasie słuchani.
    Orange zastrzegł swój kolor. Czy oznacza to, że w komercyjnych sytuacjach nie mogę użyć tego koloru? Np. jako koloru czcionki, tła?

    Pomarańczowy to dobry kolor, który wywołuje dobre reakcje dla zainteresowania odbiorcy.

    Odpowiedz
    • Mikołaj Lech | Znaki Towarowe Blog
      Mikołaj Lech | Znaki Towarowe Blog says:

      Dzień dobry Panie Piotrze.

      Zadał Pan bardzo dobre pytanie. Wiele osób myśli, że jeżeli zastrzeże nazwę lub logo w Urzędzie Patentowym to uzyskuje się tym samym taki monopol absolutny. Tj., że nikt nie może się już takim określeniem posługiwać.

      To popularny mit. Tymczasem faktycznie jest tak, że ta ochrona ograniczona jest to wskazanych w zgłoszeniu towarów lub usług. W przypadku Orange monopolizacja koloru dotyczy tylko usług telekomunikacyjnych. Oznacza to, że tym kolorem może się posługiwać każdy, kto nie oferuje takich usług.

      Po drugie aby można było w ogóle mówić o naruszeniu prawa do zarejestrowanego znaku, takie oznaczenie musi być używane w funkcji znaku towarowego. Tzn. w obrocie gospodarczym do oznaczania towarów lub usług. Szczegółowo mówiłem o tym w pierwszym odcinku mojego podcastu: https://goo.gl/ozCmhl

      Pozdrawiam

      Odpowiedz

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *